Elke dag fluitend naar je werk: zo verhoog je je werkplezier 

Waar haal jij werkplezier uit? Is dat alleen je geldstrookje aan het einde van de maand of ga jij helemaal op in je werk tot je denkt: hé wacht even, er is ook nog iets anders dan werken. Iedereen ervaart werkplezier anders, maar het feit is dat we zo’n ⅓ van ons leven al werkend doorbrengen. Dan kan je maar beter fluitend naar je werk gaan. Hoe krijg je dat voor elkaar? Vandaag 5 tips waarmee jij je werkplezier gaat vergroten. 

1. Maak je eigen baan 

Maak de baan waar jij blij van wordt. En dat kan gewoon bij je huidige werkgever en met je de baan die je nu hebt. Het enige wat je hoeft te doen is in kaart brengen: 

  1. wat je wilt
  2. waar jij blij van wordt
  3. en hoe je dat gaat bereiken

Deze doelen ga je concreet maken. Stel jezelf de vraag: waar zie ik mijzelf zitten over 5 jaar en over 10 jaar. Dit schrijf je op. Dit zijn nu je hoofddoelen. En deze ga je vervolgens opbreken in kleine stappen. 

Stel een doel per jaar op om dit grote doel te bereiken. Hierna stel je een doel per drie maanden op. Dan een nog kleinere stap per maand. En dan komt het neer op de kleine dingen. Wat kun je per week of misschien wel per dag doen om dit grotere doel te behalen? 

Maak desnoods een moodboard als je visueel bent ingesteld en maak dit je screensaver of hang het op. Of hang simpelweg een post-it aan je computerscherm. 

Je bent nu de maker van je eigen droombaan. Dat voelt toch best goed, nietwaar? Je kan je plannen met je baas bespreken en feedback vragen of kijken wat je samen kunt doen om jouw doelen te behalen. 

Aan de slag 

2. stress minder, ontspan meer 

Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, maar als er nog twintig to do’s naar je staren vanaf je scherm of blocnote dan voel je waarschijnlijk je schouders spontaan optrekken. Wat kun je doen om meer te ontspannen? 

Hier zijn 5 tips voor meer ontspanning

Door goed voor jezelf te zorgen zul je minder stress ervaren. Dus doe waar je blij van wordt, eet gezond, tuur af en toe even uit het raam  en vergeet niet een praatje met je collega’s te maken, want ook menselijke connectie ontspant. 

Kom je er echt niet uit? Trek dan op tijd aan de bel. Praat erover met iemand. Met je baas, een collega met ervaring of misschien wel een goede vriend met een luisterend oor. Maar wacht niet tot je status burn-out hebt bereikt, want daar wordt niemand blij van. Ook je baas niet. 

Naar schatting kampen zo’n een op de zes Nederlanders met burn-out klachten, dus er is niets om je voor te schamen. Trek liever te vroeg aan de bel, dan te laat. 

Aan de slag 

 3. Werk breinvriendelijk 

Multitasking is een mythe. Je dag beginnen met je mail beantwoorden werkt ook contraproductief. En de pauze overslaan geeft je geen brandstof om de rest van de dag door te komen. Slechte werkgewoontes zijn niet breinvriendelijk. Zo moet het wel:

Maak takenlijstjes, oftewel to do’s. Of je dit nu doet in een app, op een stuk papier of een Ugly Google Doc, dat maakt niet uit. Met takenlijsten zorg je ervoor dat de dag gestructureerd begint en niet zomaar lukraak ergens aan begint om halverwege te bedenken dat iets anders eerst af moet. 

Door themadagen in te stellen of in blokken te werken, blijft je concentratie optimaal. Iedereen wil die ultieme focus of helemaal in de flow zitten. Dat bereik je alleen als je je ook echt kan concentreren op wat je doet, zonder afgeleid te worden. Dat betekent ook dat je niet meerdere dingen tegelijk doet. 

Een themadag is een dag die je besteed aan een ding/project. Stel je bent een ondernemer, dan kun je bijvoorbeeld maandag marketingdag instellen, dinsdag klantendag, woensdag project X en financiële vrijdag. 

Een afgeleide hiervan is in blokken werken. Ben je bijvoorbeeld met een project bezig, dan kan je hier drie uur dedicated time voor uittrekken waarbij je alleen aan dit project zit en niets anders. Stel je collega’s op de hoogte, zet je notificaties uit of desnoods je telefoon op vliegtuigstand. Nu even niet. Deze tijd is voor deze activiteit.

Pauze hebben we allemaal nodig. Maar voor we het weten zitten we weer twee uur achter elkaar naar dat scherm te kijken. Niet goed voor je ogen, en niet goed voor je concentratie. 

Met de pomodorotechniek werk je 25 minuten helemaal gefocust en daarna neem je 5 minuten verplicht pauze. Wil je meer weten? We schreven er een uitgebreid artikel over. Pomodorotechniek: in 5 stappen de ultieme focus 

Aan de slag 

4. Vier kleine overwinningen 

Heb je het project afgerond? Die klant binnen gehaald? Of eindelijk je bureaublad opgeruimd? Deel je successen! 

Door kleine overwinningen te vieren heb je het gevoel dat die grote overwinning (uit stap één) steeds dichterbij komt. En het zet je in een positieve mindset. Bedenk het eens als Thomas Edison die de gloeilamp uitvond. Hij zei: 

“Ik heb niet gefaald. Ik heb 1000 manieren gevonden hoe het niet moet.”

Dus vier je succesjes. Neem een stukje chocola. Zeg het tegen je collega’s. Trakteer tijdens de pauze. Of geef de kantoorhond een extra knuffel. Al je successen tellen, hoe klein ook. 

Wil je meer advies? Via deze link kun je een gratis e-book downloaden getiteld: Blij met je baan 

Aan de slag 

5. Energievreters VS energiegevers 

Dit is een heel belangrijke als je op zoek bent naar meer werkplezier. Want als jij veel energievreters om je heen hebt, dan is de kans klein dat jij plezier op het werk ervaart. 

Wat de een energie geeft, zal voor een ander juist energie wegnemen. Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan wat jou energie geeft. Zijn dit collega’s, jezelf kunnen ontwikkelen, iets voor een ander kunnen betekenen, als de expert gezien willen worden, of zoek je naar meer afwisseling? 

Door na te gaan wat jou energie geeft, waar jij blij van wordt en wat je echt belangrijk vindt, kom je dichter bij dat grote werkplezier. Schrijf het op. En kijk nu hoe je deze dingen dagelijks in je werk terug kan laten komen. 

Heb je ze? Top. Dan ga je nu kijken wat er energie vreet. Want helaas, energievreters zijn er op iedere werkplek. Misschien zijn dat die ellenlange vergaderingen, of is dat die mopperende collega of misschien drink je simpelweg te veel koffie. Schrijf je energievreters op en bedenk een plan waarop je deze kan minderen. 

Vraag desnoods een collega om advies. Door de veelheid van raadgevers komt iets goeds tot stand, zeggen ze weleens. 

Aan de slag 

Door op deze manier de bezem (of de kam) door je huidige baan te halen word je je eigen geluksdirecteur. 

Bekijk ook eens de populaire TEDex Talk van Jason Fried over Waarom werken niet lukt op het werk.