Receptionist vs. robot: de impact van AI en automatisering op de receptie

Je kunt er bijna niet meer omheen: bij de klantenservice krijg je vaak een chatbot te spreken en je kunt vaker wel dan niet afrekenen bij een zelfscankassa. Artificial Intelligence (AI) en robots zijn niet meer weg te denken uit ons leven, maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor de receptie? In deze blog bespreken we voor- en nadelen van het werken met AI en robots en de impact die het op het persoonlijke, warme welkom heeft. 

Veel bedrijven passen het al toe: in plaats van je bij de receptioniste te melden mag je in de rij voor een self-service automaat. Je klikt op een scherm, voert je gegevens in en krijgt de bevestiging dat je bent aangemeld voor je afspraak. Soms nog met een persoonlijke, door AI-genereerde, boodschap. 

Voordelen van AI en automatisering

Dit is een efficiënte manier van welkom heten. Zeker voor grote bedrijven – als ziekenhuizen en gemeentes – werkt zo’n automaat een stuk sneller dan wanneer de receptionistes iedere klant handmatig moeten aanmelden.

Naast snelheid, zijn er meer voordelen van het automatiseren van het welkomstproces:

Zo zijn er voor zowel bedrijven, klanten als de receptionistes een aantal voordelen aan het inzetten van AI en robots. Maar door het inzetten van robots en AI verdwijnt een van de belangrijkste delen van het receptiewerk: het persoonlijke, warme welkom.

Nadelen AI achter de receptie

Veel mensen verkiezen een persoonlijke behandeling over een interactie met een robot. Door een gastvrij welkom voelen mensen zich gezien en beter op hun gemak in het bedrijf. Daarom heeft het inzetten van AI ook een aantal nadelen: 

Leestip: Zo kun je multitasken achter de receptie zonder gek te worden

Automatiseren versus mensenwerk

Het speelveld tussen automatiseren en mensenwerk blijft daardoor een spannende. Want er zijn zeker voordelen voor het automatiseren van processen: AI robots zijn vergevorderd en kunnen receptionisten standaardhandelingen als aanmelden of simpele vragen beantwoorden uit handen nemen. 

Door deze processen te automatiseren bespaar je kosten en kunnen klanten sneller geholpen worden. Ook kun je op deze manier de werkdruk van de receptionistes verminderen.

Wanneer repetitieve taken uit handen worden genomen, kunnen zij zich focussen op het persoonlijk helpen van klanten. Op die manier kun je meer aandacht geven aan de mensen die met complexere vraagstukken zitten of juist meer behoefte hebben aan die persoonlijke noot. 

Leestip: gebruik deze technieken om actief te luisteren als receptioniste

Neemt AI de receptie over?

Maar het persoonlijke aspect helemaal uit de receptie halen heeft verregaande gevolgen. Ook wanneer AI-robots in theorie wél capabel genoeg zouden zijn om alle vragen te beantwoorden en iedereen te kunnen ontvangen.

Want juist in een wereld waarin alles digitaal is en je meestal door chatbots geholpen wordt, is persoonlijke aandacht steeds belangrijker. Door een fijn, warm welkom voelen klanten zich op hun gemak en is de kans groter dat de afspraak positief verloopt.

Met een glimlach begroet worden in plaats van met een scherm, blijft toch het meest warme welkom!

Hoe denk jij over het inzetten van robots en AI achter de receptie?