Terugblikken op 2024 als receptioniste: 5 reflectievragen om jezelf te stellen

Het einde van het jaar is in zicht en dat is een tijd voor reflectie. Een mooi moment om in de knusse, donkere dagen voor oudejaarsdag een paar uurtjes voor jezelf te pakken om terug te blikken op jouw werk als receptioniste dit jaar. Wat voor jaar was het? Welke lessen neem je mee? Wat zou je volgend jaar anders willen in je werk? In deze blog delen we 5 reflectievragen om terug te blikken op jouw jaar als receptioniste.

Reflecteren is een van de beste manieren om te groeien in je werk en meer werkplezier te ervaren. Soms vergeten we weleens wat voor bijzondere én leuke dingen we allemaal in een jaar doen. Het is goed om daar uitgebreid bij stil te staan en trots te voelen voor wat je allemaal doet.

Tegelijkertijd is reflecteren ook een manier van zelfontwikkeling. Want juist van de moeilijke momenten of niet gehaalde doelen kun je leren. Door eerlijk naar jezelf te kijken, kun je groeien als mens én receptioniste.

Daarom delen we in deze blog 5 vragen om jezelf te stellen die je helpen met reflecteren:

1. Wat waren jouw hoogtepunten?

Als je terugdenkt aan dit jaar: wat springt eruit voor jou? Wat zijn momenten waarop je jezelf hebt kunnen laten zien in je werk? Waar heb je een belangrijke bijdrage geleverd?

Denk aan momenten als:

Maak een lijstje met hoogtepunten van het afgelopen jaar en pak een moment om stil te staan bij hoe trots je op jezelf kunt zijn. Jij hebt het verschil gemaakt in het leven en werk van honderden klanten en collega’s!

Extra tip: bewaar dit lijstje ergens op je computer of in de lade van je bureau. Mocht je een keer een minder leuke dag hebben, pak je dit lijstje erbij voor motivatie en een boost voor je zelfvertrouwen.

Wil je een succesvolle kerst op je hoogtepunten-lijstje zetten? Lees hier hoe je voor een feestelijke sfeer zorgt bij de receptie tijdens de feestdagen

2. Wat waren lastige momenten?

Naast hoogtepunten zijn er ook momenten dat het even moeilijk was achter de receptie. Door op deze momenten te reflecteren kun je veel leren over jezelf.

Denk aan gebeurtenissen als:

Dit zijn de momenten die je sterker maken en waarin je leert over jezelf in jouw rol als receptioniste. Denk eens terug aan deze momenten: wat leerde je ervan? Wat zou je voortaan anders doen? Welke gebeurtenis maakte jou sterker, een betere teamplayer of een rustigere receptioniste?

Leestip: Zo ga je om met 'lastige' klanten achter de receptie

3. Wat was je favoriete moment bij de receptie?

Naast hoogtepunten en lastige situaties, heb je vooral veel plezier in je werk. Het is mooi om daar bewust bij stil te staan. Welke situaties waren ontzettend grappig het afgelopen jaar? Waar kijk je echt met een lach op terug?

4. Had je een goede werk-privé balans dit jaar?

Een van de belangrijkste voorwaarden om met plezier naar je werk te gaan is een goede balans tussen werk en privé. Hoe verliep dat voor jou dit jaar? Ben je tevreden? Had je situaties anders kunnen aanpakken?

Om je hiermee te helpen kun je jezelf vragen stellen als:

Wil jij volgend jaar je werkplezier verhogen? Lees hier je dat doet

5. Heb je jouw plannen voor dit jaar uitgevoerd?

Denk terug aan het vorige jaar: wilde je misschien een bepaalde cursus volgen? Een nieuwe taal leren om klanten uit andere landen beter te helpen? Wilde je een carrièrestap maken? Salarisverhoging vragen? Een nieuwe taak oppakken of een project leiden?

En zo ja: heb je dit daadwerkelijk gedaan? (voeg ‘m dan toe aan je ‘trots op’-lijstje)

En zo nee: waarom is dit niet gelukt? Wees hierin eerlijk naar jezelf toe! Wat had je kunnen doen zodat het wel gelukt was?

Kijk ook goed naar deze plannen: is dit nog steeds iets wat je echt wilt doen of bereiken in je werk? Of zijn je prioriteiten inmiddels veranderd?

De vragen nog één keer op een rij:

  1. Wat waren jouw hoogtepunten?
  2. Wat waren lastige momenten?
  3. Wat waren favoriete momenten?
  4. Hoe was jouw werk-privé balans?
  5. Heb je plannen voor dit jaar uigevoerd?

Met deze 5 reflectievragen kun jij terugkijken op een bijzonder en mooi jaar. Of je nu honderden klanten hebt geholpen, een nieuw systeem onder de knie hebt gekregen of gewoon elke dag je beste beentje hebt voorgezet: jouw werk maakt een verschil. En dat is iets om trots op te zijn!